Sunday, June 5, 2011

IKAN KELISA

Ikan kelisa yang merupakan diantara ikan yang mempunyai harga yang sangat bernilai dan juga dikatakan boleh membawa tuah buat orang china yang meletakkannya di kedai-kedai ataupun di rumah sebagai medium terapi atau untuk sekadar hobi menjadikannya ia satu asset yang sangat bernilai untuk tatapan umum.
Ia bukan sahaja dari kulitnya yang cantik, tetapi mempunyai 101 ciri-ciri yang menarik.

Ia lebih dikenali sebagai Arowana Asia. Manakala di Republik Indonesia dikenali sebagai ikan peyang, tangkelesa, kelesa, siluk, kayangan serta beberapa nama lain lagi, adalah ikan hiasan eksotik klasik bermutu tinggi yang begitu istimewa di kalangan penggemarnya.
Di samping itu juga, ia sangat terkenal dengan nama jolokannya seperti Dragon Fish dan Dragon Bonytongues terutama sekali bagi para pengekspot dan pengimpot ikan yang sedang diancam kepupusan ini. Walau apapun jua nama yang diberikan kepadanya, Arowana tetap berenang megah sebagai raja ikan hiasan eksotik air tawar yang unik dan eksklusif.

Jenis-jenis ikan kelisa. 
  • Banjar Red Arowana
  • Green Arowana Malaysia
  • Golden Arowana
  • Platinum Arowana
  • Red Tail Golden Arowana
  • Super Red Arowana
  • Silver Arowana
 Kepercayaan orang china. 
Orang china percaya ikan perhiasan seperti Ikan ini, mempunyai feng shui yang sangat bagus untuk tuah dalam kejayaan dan juga untuk memastikan untung terus bertambah-tambah. Kita sedia maklum, majoriti mereka adalah golongan peniaga yang sentiasa memerlukan satu pendorong untuk terus maju kehadapan. Salah satu yang perlu kita contohi ialah mereka tidak berkira untuk mengeluarkan modal beribu-ribu ringgit demi survive perniagaannya akan datang.
Mereka percaya, lagi mahal ikan ini, lagi banyak tuahnya,terutamanya badan/warna ikan kelisa yang berwarna keemasan. Tuah ini bukan sahaja dalam bidang yang mereka meminati ,tetapi aspek lain juga contohonya dalam hubungan cinta, tuah dalam perjudian, tuah dalam kerjaya, tuah dalam sesuatu projek dan sebagainya.
Kalau nak beli, beli ketika masih kecil. Nanti dah besar boleh jual, dengan harga yang berlipat-lipat kali ganda.

                                                           Banjar Red Arowana
                                                                Golden Arowana
                                                               Super Red Arowana      
                                                                   Platinum Arowana
                                                                   Red Tail Golden Arowana
                                                            Green Arowana Malaysia
                                                                          Silver Arowana

No comments:

Post a Comment